Podstawa prawna:
- USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2006 r. Dz. U. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami).
- Statut Publicznej Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Świętej Joanny Beretty Molli w Krakowie.
Rozdział I – Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- Szkole - należy przez to rozumieć Publiczną Katolicką Szkołę Podstawową
- im. Świętej Joanny Beretty Molli w Krakowie.
- Statucie - należy przez to rozumieć statut Publicznej Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Świętej Joanny Beretty Molli w Krakowie.
- Dyrektorze - należy przez to rozumie dyrektora Publicznej Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Świętej Joanny Beretty Molli w Krakowie.
- Przewodniczącym - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Rodziców.
- Prezydium - należy przez to rozumieć Prezydium Rady Rodziców.
- Regulaminie - należy przez to rozumieć niniejszy regulamin Rady Rodziców.
§ 2
Rada Rodziców reprezentuje rodziców i współdziała z Dyrekcją Szkoły i Radą Pedagogiczną w realizacji statutowych zadań szkoły.
§ 3
Rada Rodziców uchwala Regulamin, który określa wewnętrzną strukturę, organizację i zasady funkcjonowania Rady Rodziców. Regulamin podlega zmianie w drodze uchwały.
§ 4
Członkowie Rady Rodziców są zobowiązani kierować się w swej działalności zasadami wiary katolickiej, troską o dobro uczniów i dbać o poszanowanie godności całej społeczności szkolnej, zarówno nauczycieli jak i uczniów.
Rozdział II – Cele i zadania Rady Rodziców
§ 5
Rada Rodziców realizuje swoje cele w szczególności przez:
- Określenie planów działania ogółu rodziców oraz Rady Rodziców.
- Współdziałanie z dyrekcją w celu realizacji działań statutowych szkoły.
- Wskazywanie niebezpieczeństw i zagrożeń pojawiających się w szkole i możliwości ich usunięcia.
- Aktywizację rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu szkoły.
- Organizowanie prac społecznie użytecznych na rzecz szkoły (angażowanie rodziców, uwrażliwianie środowiska społecznego).
- Finansowe i organizacyjne wspieranie działalności Szkoły.
- Wspieranie działalności Samorządu Uczniowskiego.
- Udział w pracach zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej.
- Zapewnienie sprawnego przepływu informacji pomiędzy rodzicami a Dyrektorem.
- Inne wynikające z potrzeb szkoły, uzgodnione wcześniej z Dyrektorem.
Rozdział III – Struktura i zasady wyborów do Rady Rodziców oraz jej organów wewnętrznych
§6
Na pierwszym zebraniu klasowym w danym roku szkolnym poprzez głosowanie wybiera się Radę Klasową, w skład której wchodzą trzy osoby (przewodniczący, zastępca i skarbnik), które spośród siebie wybierają przedstawiciela do Rady Rodziców. W wyborach jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
§7
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu z Rad Klasowych.
- Działalność Rady Rodziców koordynuje Prezydium, które jest wybierane na pierwszym posiedzeniu Rady Rodziców spośród delegatów Rad Klasowych w każdym roku szkolnym, w głosowaniu jawnym.
- W skład Prezydium wchodzą : a. Przewodniczący; b. Wiceprzewodniczący; c. Sekretarz; d. Skarbnik.
- Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok szkolny począwszy od września.
- Po upływie Kadencji członek Rady Rodziców może być wybrany na kolejny rok szkolny.
- Członkowie Rady Rodziców pełnią swe funkcje społecznie.
§ 8
- Rada Rodziców działa poprzez zebrania plenarne oraz zebrania Prezydium zgodnie z ich kompetencjami.
- Zebrania zwyczajne Rady Rodziców zwołuje się co najmniej 3 razy w roku szkolnym, z tym, że pierwsze zebranie zwołuje dotychczasowy przewodniczący nie później niż do końca września danego roku szkolnego.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady Rodziców co najmniej 7 dni przed planowanym terminem zebrania.
- Zebranie Rady Rodziców zwołuje Przewodniczący, z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek poszczególnych Rad Klasowych lub Dyrektora.
- Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
- Uchwały Rady Rodziców mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
- Uchwały Rady Rodziców mogą być podejmowane poprzez głosowanie w formie elektronicznej.
- W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.
- Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującym prawem, Dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie.
- W zebraniach Rady Rodziców i Prezydium mogą brać udział, z głosem doradczym zaproszone osoby.
Rozdział IV – Kompetencje Rady Rodziców
§9
Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
- Powoływanie komisji stałych i komisji do zadań doraźnych;
- Proponowanie podjęcia i prowadzenia w szkole działalności przez inne podmioty;
- Przedstawianie opinii na temat oceny dorobku zawodowego nauczycieli za okres stażu;
- Występowanie we wszystkich sprawach dotyczących Szkoły do Dyrektora oraz pozostałych organów Szkoły, a także do organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- Współpraca z innymi radami rodziców;
- Uchwalanie corocznego preliminarza Rady Rodziców lub jego zmian;
- Zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego Rady Rodziców;
- Uchwalanie propozycji wysokości składek rodziców Szkoły.
Rozdział V – Organizacja pracy i zadania poszczególnych ogniw Rady Rodziców
§10
Zadaniem Rady Klasowej jest przede wszystkim realizacja celów Rady Rodziców na terenie danej klasy, a w szczególności:
- Współdziałanie z rodzicami danego oddziału klasowego;
- Współdziałanie z Przewodniczącym Rady Rodziców i Prezydium w celu realizacji zadań o charakterze ogólnoszkolnym;
- Opracowywanie planów działalności Rady Klasowej na dany rok szkolny wraz z planem finansowym i przedstawianie ich do aprobaty przewodniczącego Rady Rodziców;
- Składanie sprawozdań ze swej działalności w czasie zebrań rodziców w klasie;
- Informowanie rodziców o działaniach Rady Rodziców i Prezydium.
§11
Zadaniem Prezydium Rady Rodziców jest bieżące kierowanie całokształtem prac pomiędzy zebraniami Rady Rodziców, a w szczególności:
- Reprezentowanie Rady Rodziców oraz bieżąca współpraca z Radami Klasowymi;
- Występowanie do Rady Pedagogicznej i Dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły;
- Nadzór nad pracami komisji stałych i powołanie komisji do zadań doraźnych;
- Zatwierdzanie harmonogramu realizacji planu pracy Rady Rodziców;
- Podejmowanie decyzji dotyczących działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców;
- Przeprowadzanie zebrań Rady Rodziców zwołanych przez Przewodniczącego lub na wniosek Dyrektora Szkoły;
- Podejmowanie innych ważnych decyzji w okresie między zebraniami;
- Składanie okresowych sprawozdań ze swej działalności przed Radą Rodziców;
- Podpisywanie protokołów z zebrań Rady Rodziców oraz zebrań Prezydium.
- Przesyłanie protokołu z zebrań do Rad Klasowych oraz opracowanie komunikatu z zebrania dla ogółu rodziców;
- Zastępca przewodniczącego Rady Rodziców przejmuje obowiązki przewodniczącego w przypadku jego nieobecności.
- Zadaniem sekretarza jest protokołowanie zebrań Rady Rodziców oraz zebrań Prezydium i prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców i Prezydium.
- Zadaniem skarbnika jest prowadzenie całokształtu działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców.
Rozdział VI – Dokumentowanie zebrań
§12
- Z zebrania Rady Rodziców sporządza się protokół oraz podpisaną przez uczestników listę obecności.
- Protokolantem zebrania jest sekretarz Rady Rodziców.
- Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać :
a. numer i datę zebrania;
b. wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeśli takie w zebraniu uczestniczyły);
c. zatwierdzony porządek zebrania;
d. stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania;
e. przebieg zebrania;
f. podjęte uchwały i wnioski wraz z ich numerami;
g. podpisy całego Prezydium.
- Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Rodziców mają dyrektor, nauczyciele, organ sprawujący nadzór pedagogiczny, organ prowadzący oraz rodzice.
- Za przechowywanie księgi protokołów Rady Rodziców odpowiedzialny jest Dyrektor Szkoły. Protokoły są przechowywane w sekretariacie.
- Dokumentację działalności Rady Rodziców stanowi :
i. Księga protokołów zebrań;
ii. Księga uchwał;
iii. dokumentacja finansowa.
Rozdział VII – Fundusze Rady Rodziców
§ 13
- Fundusze Rady powstają z dochodów osiąganych z własnej działalności, dobrowolnych składek rodziców, z wpływów instytucji państwowych i osób prywatnych oraz innych źródeł.
- Wysokość minimalnej rocznej składki na rzecz Rady Rodziców ustala się zwykłą większością głosów na ogólnym zebraniu rodziców, przy czym rodzice mogą zadeklarować indywidualnie wyższą składkę od określonej.
- Fundusze Rady Rodziców mogą być użytkowane na wsparcie statutowej działalności szkoły, dofinansowania uczniów w trudnej sytuacji zgodnie z regulaminem oraz na przedsięwzięcia zaakceptowane większością głosów Rady Rodziców.
. § 14
Prezydium Rady sporządza coroczne rozliczenia finansowe i przedstawia je Radzie Rodziców najpóźniej do końca roku szkolnego.
§ 15
Kwoty podejmowanych pieniędzy oraz ich przeznaczenie określa Prezydium.
§ 16
Pisemne wnioski wraz z uzasadnieniem o przyznanie środków finansowych z funduszu Rady Rodziców mogą składać :
- Dyrekcja Szkoły,
- Wychowawcy klas,
- Inni nauczyciele
- Pedagog szkolny,
- Rady Oddziałowe,
- Samorząd Uczniowski.
Regulamin Rady Rodziców wchodzi w życie 1 października 2017 r.